Een juiste stimulatie
Volgens Martin is er onder de jongeren in Nederland een gebrek aan schriftelijke taalvaardigheid. In het onderwijs zou er niet genoeg aandacht aan besteed worden, waardoor jongeren een achterstand krijgen. Ook zouden de kinderen niet kunnen streven naar een goede taalvaardigheid.
Momenteel is er in het onderwijs inderdaad veel aandacht voor spreekvaardigheid. De mensen in het onderwijs hebben in gezien dat dat tegenwoordig ook belangrijk is, maar dat moet natuurlijk niet ten koste gaan van de leesvaardigheid. Volgens mij zou het goed zijn als het onderwijs zich gaat specialiseren, door meer lesuren te besteden aan grammatica, spellen, lezen en schrijven, en daarbij spreekvaardigheid ook aan bod blijft.
Maar het probleem ligt denk ik niet alleen bij de scholen. Kinderen hebben tegenwoordig meer aandacht voor social media en andere dingen die ze in hun vrije tijd kunnen doen. Ze hebben geen zin om te lezen of leren. Een kind kan altijd naar iets streven, daar moet gewoonweg de juiste stimulatie voor gevonden worden. Het vinden van deze stimulatie is niet onmogelijk. Ze moeten inzien dat het belangrijk is om te leren. Ouders zouden hier ook bij kunnen helpen door hun kinderen iets meer de boeken in te sturen. Niet overmatig natuurlijk, maar op zo'n manier, dat ze genoeg leeskennis ontwikkelen en dat het lezen ook leuk voor ze blijft.
Het blijft echter toch altijd zo, al is de goede stimulans gevonden, een kind heeft uiteindelijk alles zelf in handen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten